Εικόνες από τις Θρακικές Ακτές του Εύξεινου Πόντου
26.11.2011 - 03.04.2012
Η έκθεση επισφραγίζει ένα πολυετές πρόγραμμα συνεργασίας του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και της Εθνικής Πινακοθήκης Τεχνών της Σόφιας. Το πρόγραμμα περιελάμβανε ακόμη τη διαγνωστική έρευνα 12 εικόνων που παρουσίαζαν σύνθετα προβλήματα συντήρησης. Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και αποτελούσε προϋπόθεση για την ασφαλέστερη μέθοδο συντήρησης των εικόνων. Η συντήρησή τους στη συνέχεια έγινε στα εργαστήρια της Εθνικής Πινακοθήκης Τέχνης της Σόφιας με χορηγία του Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη, το οποίο συνέβαλε και στην έκδοση του καταλόγου.
Οι 52 εικόνες που παρουσιάζονται στην έκθεση προέρχονται τη Βάρνα, τη Μεσημβρία Nesebăr), τη Σωζόπολη (Sozopol), την Αγαθούπολη (Ahtopol) και το Βασιλικό (Trarevo) στις βουλγαρικές ακτές της Μαύρης Θάλασσας, καθώς και από το ορεινό χωριό Brashlyan στον Μικρό Αίμο (Στράντζα). Πρόκειται για πανάρχαιες πολιτείες που ιδρύθηκαν από τους Ίωνες τον 7ο π.Χ. αι., πλην της δωρικής Μεσημβρίας που ιδρύθηκε έναν περίπου αιώνα αργότερα. Ο πολιτισμός των λαών γύρω από τον Εύξεινο Πόντο διαμορφώθηκε με καθοριστική την επίδραση του αρχαιοελληνικού και στη συνέχεια του βυζαντινού πολιτισμού, με τον εκχριστιανισμό των σλαβικών λαών και τη δημιουργία του κυριλλικού αλφαβήτου.Η έκθεση επισφραγίζει ένα πολυετές πρόγραμμα συνεργασίας του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και της Εθνικής Πινακοθήκης Τεχνών της Σόφιας. Το πρόγραμμα περιελάμβανε ακόμη τη διαγνωστική έρευνα 12 εικόνων που παρουσίαζαν σύνθετα προβλήματα συντήρησης. Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και αποτελούσε προϋπόθεση για την ασφαλέστερη μέθοδο συντήρησης των εικόνων. Η συντήρησή τους στη συνέχεια έγινε στα εργαστήρια της Εθνικής Πινακοθήκης Τέχνης της Σόφιας με χορηγία του Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη, το οποίο συνέβαλε και στην έκδοση του καταλόγου.