Όψεις της καθημερινής ζωής στην παλαιοχριστιανική εποχή
Σχολική Χρονιά 2022 - 2023
Στόχοι εκπαιδευτικού προγράμματος
Στο πρόγραμμα επιδιώκεται οι μαθητές να:
- προσεγγίσουν το χώρο και την έννοια του μουσείου
- μάθουν να παρατηρούν τα αντικείμενα και να αντλούν πληροφορίες από αυτά
- προχωρήσουν στην ερμηνεία των αντικειμένων
- αντλήσουν πληροφορίες για την καθημερινή ζωή στην Παλαιοχριστιανική εποχή
- εργαστούν ομαδικά
Αφού τοποθετηθούν στο χώρο και στο χρόνο, στη συνέχεια οι μαθητές σε ρόλο αρχαιολόγου μελετούν και καταγράφουν αντικείμενα της έκθεσης με σκοπό να κατανοήσουν την εργασία του αρχαιολόγου και να εξοικειωθούν με την παρατήρηση των αντικειμένων και την ερμηνευτική διαδικασία.
Μέσα από την εργασία σε ομάδες και με τη βοήθεια των φύλλων εργασίας τα παιδιά κατανοούν την αξία της συνεργασίας και καλούνται να ασκήσουν την κριτική τους σκέψη. Ακόμη, συμμετέχουν σε δημιουργικές δραστηριότητες και έτσι καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους και αποκτούν την εμπειρία μιας ευχάριστης και εποικοδομητικής επίσκεψης στο Μουσείο.
Παρατηρήσεις
Με την κατάλληλη προσαρμογή μπορεί να υλοποιηθεί κατόπιν συνεννόησης και σε ειδικές ομάδες κοινού, όπως κωφούς ή σε άτομα με κινητικά προβλήματα.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα μπορούν να το υλοποιούν από μόνοι τους όσοι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται.
Ιστορικό
Το πρόγραμμα «Όψεις της καθημερινής ζωής στην παλαιοχριστιανική εποχή» σχεδιάστηκε το 2001 στο πλαίσιο του προγράμματος «Μελίνα, Εκπαίδευση και Πολιτισμός» και συνοδεύεται από ένα «βιβλίο για τον εκπαιδευτικό». Στόχος του βιβλίου είναι να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό να εφαρμόσει ο ίδιος το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με την τάξη του και να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές του να πραγματοποιήσουν μια ουσιαστική επίσκεψη στο μουσείο, ακόμη και χωρίς τη μεσολάβηση των μουσειοπαιδαγωγών.
Το πρόγραμμα ανατυπώθηκε με χορηγία του ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη.
Μέχρι σήμερα έχουν γίνει δύο αξιολογήσεις του προγράμματος, μια προκαταρκτική και μια κατά την πορεία υλοποίησής του από μαθητές και εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν σ’ αυτό. Τα συμπεράσματα της αξιολόγησης βρίσκονται στο:
Βεροπουλίδου, Ρ. (2008). «Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού», στο Μπούνια, Α., Νικονάνου, Ν., Οικονόμου, Μ., Η Τεχνολογία στην Υπηρεσία της Πολιτισμικής Κληρονομιάς, Διαχείριση, Εκπαίδευση, Επικοινωνία, Αθήνα, 323-334.
Οδηγίες για να οργανώσετε την επίσκεψή σας στο Μουσείο
Εάν επιθυμείτε να επισκεφτείτε το Μουσείο θα πρέπει να κλείσετε ραντεβού, διευκρινίζοντας εάν θα υλοποιήσετε εκπαιδευτικό πρόγραμμα μόνοι σας ή θα κάνετε απλή επίσκεψη με την τάξη σας.
Η είσοδος στο Μουσείο για τα σχολικά τμήματα και τους εκπαιδευτικούς που τα συνοδεύουν είναι δωρεάν.
Στο σχολείο πριν την επίσκεψη
- Για την καλύτερη λειτουργία του προγράμματος χρειάζονται δύο συνοδοί-εκπαιδευτικοί.
- Προετοιμάστε τους μαθητές σας σχετικά με τη συμπεριφορά τους στο Μουσείο (βλ. βιβλίο για τον εκπαιδευτικό, προτάσεις για δραστηριότητες πριν και μετά την επίσκεψη στο μουσείο).
- Χωρίστε τα παιδιά σε 4-5 ομάδες των 5-7 ατόμων (όσο λιγότερες είναι οι ομάδες τόσο πιο εύκολα μπορείτε να τις διαχειριστείτε).
- Αν θέλετε στο τέλος του προγράμματος να ζωγραφίσουν τα παιδιά, προμηθευτείτε για την κάθε ομάδα: μπογιές, μολύβια, σβηστήρες και μία σελίδα χαρτί Α4.
Στο μουσείο
- Στο χώρο υποδοχής του Μουσείου συνεννοηθείτε με τους φύλακες για το πού θα αφήσουν τα παιδιά τα πράγματά τους (τσάντες, πανωφόρια).
- Ζητήστε να σας δώσουν το εκπαιδευτικό υλικό.
- Πηγαίνετε στην αίθουσα 2 όπου θα υλοποιήσετε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
- Βάλτε τους μαθητές σας να καθίσουν σε κύκλο ακριβώς μπροστά στα αντικείμενα, ώστε να μπορέσουν εύκολα να τα εντοπίσουν. Μην τους αφήνετε να ψάχνουν σε όλη την αίθουσα τα αντικείμενα, γιατί αυτό θα δημιουργήσει αναστάτωση στο χώρο του Μουσείου και σ’ εσάς.
Κοινό
ΑΜΕΑ, Μαθητές, Εκπαιδευτικοί
Αριθμός ατόμων
Ένα σχολικό τμήμα (μέχρι 25 μαθητές). Δύο τμήματα ενός σχολείου μπορούν να υλοποιούν ταυτόχρονα δύο διαφορετικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Χρειάζεται να συμμετέχουν ενεργά τουλάχιστον δύο (2) εκπαιδευτικοί σε κάθε πρόγραμμα.
Πληροφορίες Κρατήσεων
Επικοινωνήστε τηλεφωνικά με τον τομέα εκπαιδευτικών προγραμμάτων για να ορίσετε την ημερομηνία επίσκεψης στο Μουσείο. Τηλέφωνο: 2313 306 420 και 2313 306 476
Χώρος
Αίθουσα 2
Σχεδιασμός
Ε. Φουρλίγκα, Στ. Γρόσδος
Χρηματοδότηση
ΜΕΛΙΝΑ, Εκπαίδευση και Πολιτισμός (ΥΠΠΟ ΚΑΙ ΥΠΕΠΘ), Ίδρυμα Α. Γ. Λεβέντη